Götaverken GV-38

 

Världens idag enda flygande GV 38or är SE-AHC och SE-AHG. De byggdes av Götaverkens skeppsvarv  1938/39 och bägge har helrenoverats av Göteborgs Veteranflygsällskap.

 

SE-AHC registrerades i oktober 1938 till AB Götaverken, Göteborg (1:a GV 38:an). Det har ägts av göteborgsprofilerna Gösta Andrée och Uno Ranch innan det blev inkallat som sambandsflyg 1943. ”Helge Caesar” registrerades som skrotad 1963 och placerades vid Jämtlands Flyg- och Lottamuseum i Östersund innan det togs över av GVFS 1996.

Planet drivs med  originalmotorn en femcylindrig stjärnmotor av fabrikat Le Blond.
SE-AHG registrerades första gången i april 1939 till Göteborgs Aeroaktiebolag. Det såldes till Stockholm 1942, kom tillbaka till Göteborg i cirka tre år i början av femtiotalet och har nu återbördats till hemstaden från Västerås. ”Helge Gustav” har inte varit avregistrerad under mer än fyra år, vilket är ganska unikt.

Planet fick en ny, modernare motor 1962. Ursprungligen var det utrustat med en femcylindrig stjärnmotor av fabrikat Le Blond, men är nu försett med en Continental boxermotor.

GV 38:ans kropp och stjärtparti är byggda av stålrör – stabilt som ett skeppsbygge, som sig bör – och klädda med duk. Vingen är byggd i trä och likaledes dukklädd. Flygplanet anses ganska trevligt att flyga, det är dock något tungt i rollplanet. Marschfarten är blygsamma 125 km/h. Det är mycket sidvindskänsligt vid landning på grund av sin stora sidoprojektion. Det har heller inga klaffar utan måste vingglidas.

Data och prestanda:
Motor: 90 hk Le Blond 5F,
alt. 85 hk Continental C90
Spännvidd: 10,65 m
Längd: 6,96 m
Vingyta: 15,4 kvm
Flygvikt: 680 kg
Maxfart: 190 km/h
Topphöjd: 4570 m
Maximal flygsträcka: 700 km