Bli medlem‎ > ‎

Börja flyga

Upplev en ny dimension som pilot!
Att lära sig flyga en veteranmaskin med sporrhjul är inte svårt, du slipar på din skicklighet och lär dig flyga med sinnena snarare än instrument. Du lär dig riktigt "airmanship" och får ett smakprov på hur man gjorde förr. Upplevelsen att sakta fara fram över landskapet en ljum sommarkväll i en Cub, KZ III eller vår Götaverken GV-38 är svårslagen! Dessutom väcker våra maskiner alltid stor uppmärksamhet var vi än landar. 
 
Göteborgs Veteranflygsällskap kan inte erbjuda en komplett utbildning till flygcertifikat, för det rekommenderar vi att du vänder dig till Aeroklubbens Flygskola i Göteborg. Däremot ger vi dig med PPL eller högre, möjligheten att ta en skillnadsutbildnig för sporrhjul (TW), och inflygning på ett av historiens mest klassiska flygplan, Piper J-3 Cub.
Timpris för vår Cub SE-BEL, vanligtvis kallad Bella, ligger på 900kr/tim,
plus en medlemsavgift om 1000kr/år.  

 

 

 
Vi har en övergripande utbildningsplan vi jobbar efter, men variationer kan förekomma.
Tiden det tar att flyga in sig på sporre och Cub:en, varierar givetvis stort från pilot till pilot, beroende på tidigare erfarenhet och flygtrim. Därför är det för oss omöjligt att ge en beräknad kostnad för en sådan. En inflygning ser ut ungefär såhär:
 
  1. Vi börjar med en klubb-introduktion som hålls av antingen en lärare, CRI eller erfaren medlem i GVFS. Vi träffas på fältet och visar dig som ny runt, går igenom rutiner för nycklar, tankning, bokning av flp, vård och rengöring m.m. Dessutom en liten flygtur alternativt en första flyglektion, så du får känna lite på maskinen och vänja dig vi känslan av att flyga en riktig klassiker. 
  2. Lektion med instruktör, börjar med längre briefing om sporrhjulsteknik, och teknisk genomgång av Cub:en. Följs sedan av flygpass bestående av lite familjeriseringsflygning, svängar, långsam flygning, stall och vingglidningar.
  3. Flygpass med start och landning
  4. Flygpass och där efter, start och landning, bedömningslandning, sidvindslandning. Det är vår målsättning att alla elever innan inflygningens slut även fått känna på en asfaltslandning.
  5. Utbildningen avslutas med ett pass EK.
                     
 
Lite nyttig läsning: Transition to Tailwheel Airplanes av Amerikanska FAA.
Intresserad? Kontakta oss här!
Välkommen som pilot i Göteborgs Veteranflygsällskap!